Monday 13 June 2011

SPR belanja RM50 juta untuk Pilihan Raya Sarawak. BN belanja berapa juta?


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membelanjakan RM50 juta untuk melaksanakan Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak ke-10 pada April lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, bagi kementerian-kementerian dan agensi-agensi lain, jumlah perbelanjaan mereka adalah mengikut anggaran bajet yang telah ditetapkan oleh kementerian dan agensi masing-masing.

Nak sembunyikan maklumat, berapa tu kena siasat setiap kementerian dan jabatan. Semuanya ini adalah agenda memperhabiskan duit rakyat.

RM50 juta sahaja?? Takkan kalah dengan Kementerian Penerangan?

Sebelum ini telah kecoh pasal sambutan Hari Seniman 2011  pada 29 Mei lepas, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK)  dikatakan telah membelanjakan RM100 juta. Walaupun ada penafian daripada Setiausaha Bahagian Pengurusan Acara Majlis Sepetang Bersama Seniman Modzaki Din, yang mengatakan hanya RM97,800 sahaja dan nilai RM100 juta adalah nilai keseluruhan peruntukkan.

BN pula agaknya membelanjakan berapa juta? oohh billion dalam pilihan raya tersebut?

Di Sarawak, kawasannya amat besar memerlukan pengangkutan yang memakan kos yang tinggi. Sewa proton buruk pun RM150 sehari di Kuching. Bagaimana pula jika pendalaman misalnya di Belaga, Kapit dan Sarikei? Itu belum masuk bot dan heli!

Belum lagi dikira kos membeli setiap ahli rumah panjang. Dulu 10 tahun lalu setiap ahli rumah panjang diberikan RM100 sahaja seorang. Sekarang rumah panjang dah berubah. Rumah panjang bukan lagi daripada batang rebung atau buluh tapi semuanya hampir menggunakan 'tile, marmar atau mable.'

Bagaimana Najib dan Rosmah menghabiskan masa 6 hari di Sarawak? Berapa pula kosnya pembelajaannya?

Pasal itu kerajaan tak dapat membayar geram yang dikeluarkan peruntukan untuk perbelajaan pengurusan di setiap agensi, jabatan dan kementerian. Peruntukkan hampir disetiap jabatan dan kementerian terpaksa ditangguhkan kerana kerajaan dikatakan tak ada wang.

Petronas pula dipaksa bayar deviden kepada kerajaan lebih sehingga 30 billion. Semuanya ini adalah agenda untuk menzalimi rakyat. Atas asas ini subsidi minyak kepada rakyat dan nelayan telah ditarik.

Selagi BN/UMNO memerintah, selagi itu rakyat tidak akan dapat menikmati hasil kekayaan negara untuk sedikit kemudahan dalam kehidupan hariannya.

No comments:

Post a Comment