Sunday 28 July 2013

Parti Anak Menantu

Seperti biasa, bila sudah bertarawih kami akan dijamu dengan 'moreh'. Hari ini bubur pulut hitam. Dulu masa di asrama (saya pernah tinggal asrama) kali pertama saya melihat dan merasa bubur pulut hitam. Pada masa itu saya tak suka kerana tak biasa. Hanya kenal bubur kacang sahaja.

Pak Ali tokey warung bawa kerana gilirannya mengikut carta yang hampir tercabut dipelekat dengan stapler yang bengkok mungkin kayu cengal sukar ditembusi.

Hassan golongan awal 40an dengan kerjaya yang baik dan berkereta Mercedes nampak begitu rancak berborak. Boleh kata setiap malam dia akan buka cerita baru.

Beberapa golongan tua (lebih 70an) dengan rokok daun dan tembakau yang dibeli di Rusila pada kuliah Jumaat hanya terdiam dan tersengih sekali-sekala. Tak banyak menyampuk melainkan Wan Sembak yang suka bercakap kuat dan menengking sekali sekala.

"Tok Guru kita dengan menantunya Zaharudin Muhammad nak jatuhkan golongan profesional dalam PAS" Hassan membuka perbincangan.

"Yee ke" tanya Razak anak Pak Su Komeng.

"Takkan tak percaya, Zaharuddin tu dilantik menjadi Majlis Syura Ulama PAS pada tahun 2011 dan dia menjadi Ketua Jabatan Agama di syarikat milik kerajaan negeri Selangor, Kumpulan Perangsang Selangor Berhad pada 2012" kata Hassan dengan bersungguh-sungguh.

"Baca di internet ke Hassan?" Saya menyampuk. Kebetulan saya dah di tangga untuk pulang.

"Amin Iskandar ada tulis dalam Malaysian Insider" kata Hassan.

Saya tak nak ulas siapa Amin Iskandar, kalau orang kenal Hishamuddin Rais mungkin juga boleh kenal Amin Iskandar. Maksud saya 'fikrah' dia!

Saya tanya Hassan "Isu Kota Damansara, sebenarnya sudah bermula tahun 2008 walaupun keputusan memihak Dr Nasir bertanding. Ini boleh tanya kepada mereka yang aktif di situ. Adakah kemasukkan Zaharudin (ramai blogger mengelarkan Din Ayam untuk penghinaan) pada 2011 menjadi punca permasalahan di situ?"
"Din Ayam yang menyebabkan perkara ini berlaku" Hassan bertegas.

"Din ayam rancang untuk menjatuhkan semua golongan profesinal yang kebetulan kebanyakannya kalah dalam PRU13 baru-baru ini" tambah Hassan lagi.

Saya sebenar tak nampak sinifikan kekalahan golongan profesional maka semuanya akan dijatuhkan dalam Muktamar PAS. Setahu saya golongan ulama lebih banyak kalah sebelum PAS menonjol seperti sekarang. Siapa punya idea hingga perkara ini melutus di internet.

"Lihat Hussam Musa disingkirkan daripada exco pun angkara Din Ayam" kata Hassan

"Hassan, jangan kita terlebih cakap dengan maklumat yang tak benar. Tuan Guru Nik Aziz ada jawapannya. Takkan Tuan Guru Nik Aziz bodoh nak biarkan perkara ini kalau tak persetujuannya. 'Orang tua tu' (Tuan Guru Nik Aziz) bukan sebarang orang" kata saya.

"Pergi tanya dia sendiri, jangan buat mulut. Tapi jangan tanya di hadapan kelayak ramai" kata saya.

Dulu ada wartawan tanya pasal perkara ini, tapi Tuan Guru tak layan dan minta soalan lain. Adakah Din Ayam dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi mampu menutup mulut Tuan Guru Nik Aziz. Kalau kita berhujah biarlah ada logik. Jangan kita tambah maklumat dengan maklumat palsu atas dasar kita tak suka seseorang.

Adakah Tuan Guru Haji Abdul Hadi dan menantunya nak menguasai PAS? Biar betul!

Kalau Tuan Guru Haji Hadi dan menantunya rancang nak menguasai PAS sudah pasti dia membenarkan Ustaz Khalil anaknya bertanding. Tapi kenapa dia melarang? Banyak sangat dongengan cerita-cerita memburuk kepimpinan dengan maklumat yang tidak benar.

“Tambahan lagi sekutu Zaharudin seperti Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hasan dan timbalannya Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz kedua-duanya menang di kerusi Parlimen Temerloh dan Pasir Mas. Nasrudin dikatakan terhutang budi dengan Zaharudin oleh kerana usahanya melobi Abdul Hadi agar membuat pengumuman “mengejut” pencalonannya di kerusi Temerloh yang sebelum itu milik calon PKR Ahmad Nizam Hamid," kata Hassan

Dalam hati kalau saya layan si Hassan ni panjang... sahur baru balik. Nasib baik tak ada si Rahman. Kalau tak lagi kecoh, Rahman lebih emosi lagi. Patner si Hassan kumpulan "Reform PAS". Tapi Wahab gelar "geng blogger gila". Wahab ni anak Pak imam Ayah Teh. Dia pun tak ada malam ini.

Termeloh, Kuantan dan beberapa tempat sebenarnya adalah kawasan PAS yang dipinjamkan kepada PKR. Tapi bila PKR bertanding PAS nak ambil semula sukar. Jadi dalam banyak mesyuarat-mesyuarat Majlis Pakatan perkara ini dibincangkan. Tak banyak penyelesaian. Rasanya ada perkara yang tak perlu didedahkan kepada umum.

Jadi PAS bertegas nak ambil Temerloh. Ini pun bukan kerana Din Ayam, lama dah. Kalau tak percaya tanya Wan Fauzuddin NS. Dia orang kuat Parti Keadilan di Pahang dan dia jujur dalam banyak hal dia boleh cerita perkara sebenar. Gaduh di Termeloh tu semenjak 2004 lagi.

Kenapa orang suka sebar fitnah dan memburukkan satu sama lain?

Saya rasa malas nak layan si Hassan, saya pun turun tangga dan menyarung selipar. "Sambung esoklah Hassan, malas nak berhujah kalau fakta sekadar baca internet" kata saya.

" Larilah tu" Kata Hassan mengejek saya.

"Assalamualaikum" saya terus ke kereta.

No comments:

Post a Comment