Sunday 28 July 2013

Hassan Al Banna dan Said Hawa

Balik kerja saya terus ke surau untuk berjamaah asar. Sampai di surau dah nampak si Hassan.

"Macam tunggu aku" terdetik dalam hati saya. Hassan tak kerja ke hari ini? saya tertanya-tanya dalam hati. Belum sempat nak parking nampak pula si Wahab.

"Mampuslah hari ini..." (bahasa tempatan yang bermaksud nahaslah!)

Saya tak sapa pun mereka terus naik ke surau untuk tunai solat asar. Selepas sahaja solat dan kami jamaah surau nak beredar Hassan dan Wahab datang kepada saya.

Belum sempat mereka membuka mulut, saya terus cakap "Mari sini saya nak cakap" kata saya sambil menarik mereka ke baranda surau.

"Kenal Hassan Al Banna?"
"Eh takkan tak kenal" kedua-dua menyampuk.

"Kenal Said Hawa?"
"Kenal" jawab mereka agak pelahan dan nada tak jelas. Rasanya kurang 'kofiden' kot!
Said Hawa menantu Iman Hassan Al Banna pernah dipenjara di Syria sekitar tahun 70an. Dulu orang sebut juga Said Hawa antara yang cuba menguasai Parti (Jamaah) Ikhwanul Muslimin. Ini pun kira penguasaan anak menantu.

Ikhwan pada masa itu juga dikuasai oleh golongan profesional.

"Untuk hari ini saya bagi satu nama yang tak asing kepada awak Hassan, Mustafar Masyhur seorang ahli fizik." Hassan dan Wahab terdiam.

Dia bergiat dengan Ikhwan semenjak Ikhwan tertubuh lagi iaitu pada tahun 1936. (terkejut 'beruk' Hassan bila saya sebut tahunnya sekali)

Mustafar Masyhur dipenjara terlalu lama dan dibebas sekitar awal 70an oleh Anwar Sadat. Beliau melarikan diri ke Kuwait apabila cubaan memejarakannya semula.

Musfatar Masyhur akhir menjadi Mursyidur Am Ikhwan, saya tak pasti tahun bila tapi sekitar 90an.

"Apa kaitannya" sampuk Wahab.

Kaitannya musuh dalam selimut dalam gerakan Islam yang memang Allah telah janjikan melalui hati-hati ahli jamaah yang lemah juga membangkitkan perkara yang sama bahawa Said Hawa ingin menyingkir golongan profesional.

Sejarah gerakan Islam tak lari daripada perkara ini, jika kita mengkaji dan menelaah. Ulama difitnah dengan tamak dan lahoba.
Sebab itu Ikhwan Muslimin berpecah dengan beberapa kefahaman, akhirnya Said Hawa menubuh Ikhwan tempatan di Syria. Di Jordan pula ada Ikhwan Jihadi kerana suasana peperangan di sana.

Penguasaan politik menyebabkan fitnah tersebar dan ahli-ahli yang "bodoh" dan termakan fitnah akhirnya menyebabkan jamaah menjadi celaru.

Perkara yang sama juga berlaku di zaman sahabat sehingga Jamaah Islam pada masa itu berpecah antara Ali dan Muawiyyah.

Suasana politik di Syria juga menyebabkan hubungan Ikhwan dengan Syiah menjadi sangat teruk dan akhirnya Said Hawa mengarang buku mengkafirkan ayatollah Khomeini.

"Hassan soal kafirkan Syiah yang tersebar di internet sekarang ini bukan cerita baru" kata saya.

Sebab itu kita kena banyak membaca dan menelaah. Jangan kita tertipu sedang banyak perkara kita masih tak tahu. Sejarah untuk diteladani dan difahami agar kita menjalani kehidupan kemudian dengan lebih baik.

Saya terus bangun dan meninggalkan Hassan dan Wahab.

"Saya kena beli makanan untuk berbuka... nanti sambung lagi" saya terus turun daripada surau. Saya sudah pasti dua orang ini tak akan puas hati dengan saya. Spesis macam mereka ini ada banyak dalam jamaah bukan boleh dengar nasihat dan tunjuk ajar kerana mereka selalu merasa mereka betul sehingga mereka boleh melabel orang lain tamak, tak ikhlas dan bodoh!


Kena baca
Parti Anak Menantu

2 comments:

  1. bukan Said Ramadhan menantu HA?

    ReplyDelete
  2. Anonymous 20:41
    Nanti saya buat semakkan semula.
    Terima Kasih

    ReplyDelete