Tuesday 14 June 2011

Cyber War, Anonymous nak godam Kerajaan Malaysia dan PRU-13


Menurut web Pastebin, kumpulan yang dikenali Anonymous akan bertindak terhadap kerajaan Malaysia di atas dakwaan bahawa kerajaan Malaysia yang mengenakan pelbagai akta-akta penapisan dan dakwaan terbaru kerajaan Malaysia menyekat laman web perkongsian fail, seperti Pirate Bay dan ini adalah satu perlanggaran hak asasi manusia.

Serangan ini akan di buat pada hari Khamis 3.30 pagi waktu Malaysia yangg dikenali sebagai “Operation Malaysia.”

Anonymous pernah membuat beberapa siri serangan kepada beberapa negara yang dipercayai tidak mengamalkan kebebasan internet seperti Kerajaan Turki.

Saya melihat perkara ini suatu yang menarik, terutamanya era perang yang disebut sebagai cyber war. Sebelum ini terutama setiap kali pilihan raya kecil laman-laman pembangkang selalu diserang dan kita terlalu sukar untuk melayarinya. Kita dihalang sama sekali untuk mendapat maklumat yang benar dan cepat. Kerajaan menyajikan maklumat propaganda yang sama sekali tidak ada keadilan dalam sistem demokrasi di negara ini.

Serangan oleh Anonymous sekurang-kurangnya menyedarkan kerajaan jangan terlalu menggunakan kuasa untuk menghalang rakyat daripada mendapat maklumat dalam duia terbuka.

Sekiranya pembangkang mempunyai kekuatan dari segi kepakaran sebagaimana yang diperolehi oleh kumpulan Anonymou ini, sekurang-kurang pembangkang boleh menjadikan PRU-13 sebagai cyber war dan media alternatif akan menguasai saluran maklumat.

No comments:

Post a Comment