Monday 20 June 2011

PAS Kedah ubah kepimpinan. Mampukah ubah minda Melayu Kedah?

PAS kedah telah menukar Timbalan Pesuruhjaya 2 daripada Hj Mahfuz Omar kepada Dr. Ismail Salleh, Tim. Pesuruhjaya 3 daripada Ust Taib Azamudin kepada Ustaz Md Isa Shafie, Setiausahanya daripada Hj Muhamad Yusof Husin kepada Ustaz Musodak Hj Ahmad, Bendahari pula daripada Hj Mohamed Taulan Mohd Rasul kepada Ir Hj Amirudin Hamzah, Ketua Penerangan daripada Ir Hj Amirudin Hamzah kepada  Hj Mohd Sanusi Md Nor dan Pengarah Pilihan Raya daripada Ir Hj Phahrolrazi Zawawi Hj Muhamad Yusof Husin.

Walapun ada komen-komen nakal sekadar bertukar-tukar tempat duduk bermesyuarat sahaja tapi nampak ada usaha untuk mengubah sebagaimana yang dibuat di Kelantan dan Terengganu.

Prestasi Persuruhjaya PAS Kedah banyak dipertikaikan dan beliau macam asing dalam PAS Kedah semenjak menjadi Menteri Besar.

PAS Kedah juga dikatakan tidak berjaya menguasai Melayu Kedah di mana kawasan kubu PAS sudah jatuh kepada UMNO pada pilihan raya lalu. PAS hanya menang di kawasan bukan Melayu. Kedudukan pecahan pengundi Melayu dan bukan Melayu Kedah berbeza dengan Kelantan dan Terengganu.

Dalam kekalutan ini, ada juga yang menyebut kerusi untuk dipertandingkan dalam PRU-13 macam sudah ada hak milik 'orang tertentu' atas campur tangan kuasa 'luar'. Jangan sampai UMNO/BN tersenyum.

Dalam memperkukuhkan PAS Kedah untuk menghadapi PRU-13 jangan kita tersasar dengan niat memperkukuhkan 'orang-orang' kita.

PAS Kedah sepatutnya menanggani masalah Melayu di sana, memahami kehendak dan inspirasi mereka. Kemenangan sebelum ini adalah disebebkan oleh sokongan bukan Melayu dan situasi yang berlaku yang disedari bukan Melayu di Kedah tidak sama dengan bukan Melayu di Pantai Barat.

Kalau PAS Kedah tak melaksanakan 'peraturan dan undang' Islam yang telah lama di perjuangkan, saya bimbang PAS Kedah tidak punya harapan lagi untuk mendaulat Undang-undang Islam. Susah nak menjawab di sisi Allah nanti!

1 comment:

  1. Saya masih mengharapkan perjuangan PAS seperti dahulu, perjuangan yang jelas untuk diperjuangkan...tetapi kini setelah Nik Aziz menjadi penentu, dasar perjuangan PAS telah tersasar jauh....!
    Berdirilah PAS dengan bermaruah tanpa PKR dan DAP terutamanya, janganlah diperbodohkan oleh mereka...! kembalilah pada perjuangan asal semoga kita rakyat Malaysia dapat keberkatan daripada perjuangan PAS.
    Kembalilah kepada perjuangan asal....sebuah Negara Islam yang berdaulat bukannya negara kebajikan seperti yang dikehendaki oleh DAP!

    ReplyDelete