Friday 10 June 2011

UMNO nak tubuh sayap Ulama?

UMNO begitu marah dengan keputusan pemilihan Muktamar PAS kali ke-57 baru-baru ini kerana mengikut pentafsiran mereka PAS telah menepikan golongan ulama. Banyak ulasan carca merba kerana keputusan menarik ini.

Yang paling sedih dalam hal ini ialah Tun Mahathir dan Utusan Malaysia. Hari-hari kita boleh baca penulisan tazkirah di dalam Utusan Malaysia memberikan nasihat kepada ahli-ahli PAS agar mengutamakan ulama dan menegakkan Negara Islam.

Wah hebat betul komitmen mereka terhadap agama Islam anutan mereka!

Ketua Pengarang Utusan Melayu Datuk Zaini Hassan, dalam tulisan kolumnya CUIT telah mencadangkan agar UMNO menubuh segera Sayap Ulama UMNO (SUU).

Tak sampai esok, kenyataan ini telah disokong oleh Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang berkata, sayap ulama juga boleh bertindak sebagai badan yang secara berkala memberi nasihat kepada pelaksanaan dasar-dasar parti.

Manakala Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, penubuhan sayap ulama UMNO perlu disegerakan memandangkan Pas dilihat tidak lagi menerajui perjuangan Islam.

Saya tak n ak ulas panjang berita-berita daripada UM ini habis karen sahaja. Saya hanya tergelak dan terus tergelak.

UM ini akhbar yang boleh menjadi prof atau Dr bodoh dan bengong, ini semua kerja Zaini Hassan. Baca tulisan Wanda Idris, pengarang UM berkenaan kenyataan Presiden Persatuan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Dr. Kamaruddin Kachar tentang muktamar PAS. Semuanya lingkup seolah-olah mereka ini tak boleh berfikir.

Nasin malang bagi orang Melayu, persatuan Melayu dan akhbar Melayu.

No comments:

Post a Comment