Friday 17 June 2011

Memelayukan DAP dan Melibralkan PAS


Blogger Mat Saman Kati atau nama sebenarnya Mohd Apandi Ahmad telah mengistiharkan dirinya menjadi ahli DAP. Malah dia dikatakan berjaya menubuhkan cawangan DAP di kawasan Melayu di Sauk, Padang Rengas dalam Parlimen Kuala Kangsar.

Sebelum ini beberapa orang penting Melayu telah masuk DAP dan apa yang difahamkan ialah untuk menguatkan kedudukan orang Malayu dalam DAP. DAP pun telah melancarkan laman berbahasa Malaysia Roketkini.com

Cikgu Bard juga bila ditanya tentang kedudukannya dalam PKR dia menjawab "Masih lagi ahli PKR". Perkataan masih menjadi tanda tanya. kepada kita.

Dalam PAS pula, UMNO menyerang habis-habisan melalui akhbarnya secara tak langsung Utusan Malaysia bahawa PAS telah menepikan ulama, meninggalkan perjuangan menegakkan Negara Islam, telah tidak lagi bercakap soal undang-indang Hudud.

Walapun mati hidup semula, saya tak akan percaya apa yang ditulis oleh Utusan Malaysia berkenaan dengan PAS. Tapi apa yang saya lihat, keghairahan kita dalam menuju PutraJaya kita kadang kala kita lalai dengan kedudukan kita sebagai parti Islam yang membezakan kita dengan UMNO.

Kita berjuang bukan nak menjadikan parti kita parti yang lebih baik daripada UMNO. Konsep PAS ganti UMNO bukan konsep kita lebih baik daripada UMNO dan membiarkan diri kita menjadi liberal.

Kalau kita ganti UMNO dan menepikan beberapa asas Islam yang telah lama menjadi pakaian kita rasanya PAS Ganti UMNO itu tak sesuai. Saya setuju dengan penulisan Dinsman dalam hal ini.

Ada cakap kedai kopi "Saya tak nampak siapa yang akan membawa undang-undang Islam bila Pakatan Rakyat boleh menawan PutraJaya?" Ada juga yang bercakap "PAS dengan UMNO tak ada beza pun di Kedah, arak macam biasa di Langkawai" dan satu lagi "PAS Kelantan tak pernah bincang Hudud ke selepas di ugut 20 tahun yang lalu?"

No comments:

Post a Comment