Friday 10 June 2011

Golongan Liberal dalam PAS?

Blog The Scribe A Kadir Jasin ada mengulas tentang pemilihan Muktamar PAS yang terkini dan melabelkan sebagai golongan liberal telah membuat “pembebasan” kepemimpinan Pas daripada monopoli golongan ulama.

Saya taklah serius sangat nak ulas penulisan A Kadir Jasin walaupun beliau adalah penganalisis yang agak baik. Pasal dia bukan tahu sangat pasal PAS. Persepsi dia terhadap PAS pun dah tak betul pada awal penulisannnya. Kalau nak dibandingkan dengan Raja Azmi dalam membuat filem bodoh ..dalam botol pun rasa baik Raja Azmi ada juga kajian daripada kisah benar.

Penulis yang baik sepatutnya tak dipengaruhi oleh sentimen dalam menulis, barulah penulisan lebih realistik.

Berbeza daripada pergerakan Islam yang berkecuali dan non-partisan, Pas, awal dan akhir, adalah perjuangan politik partisan.

Justeru itu, Presidennya, Abdul Hadi Awang dan Ketua Dewan Ulamanya, Nik Abdul Aziz Nik Mat, adalah ahli politik.

Hakikat bahawa mereka ulama adalah kebetulan dan bukan hal pokok. Kerjaya harian mereka ada sebagai ahli politik. - A Kadir Jasin

Bila pula Nik Abdul Aziz Ketua Dewan Ulama?

Tiada siapa boleh menafikan yang “pembebasan” kepemimpinan Pas daripada monopoli golongan ulama telah dan akan terus mengubah persepsi umum terhadap parti itu. Malah sudah terdengar cakap-cakap bahawa Pas sudah hampir menyerupai Umno dan kaukus Melayu PKR. - A Kadir Jasin

Bagi yang tak mengenali PAS tak memahami PAS secara menyeluruh akan membuat label perbezaan pendapat dan pendekatan dalam PAS. Perkara ini agak ketara kerana zaman sekarang kemudahan komunikasi agak luas dan cepat dengan blog, facebook, twitter dan HP. Zaman dulu PAS sama sahaja bila ada pemilihan. Mereka menggunakan usrah, tamrin, liqa dan apa program untuk membawa aliran pemikiran dan pendekatan. 

Walau apa pun saya ucap tahniah kepada A Kadir Jasin yang mengakui bahawa keputusan pemilihan ini adalah menarik dan akan membuka satu lalu baru kepada PAS dalam Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment