Tuesday 7 June 2011

Kalau Mat Sabu Meninggal?

Tajuk di atas ini memang tak bagus dan tak sesuai pun. Tapi saya mengambil keputusan untuk menulis juga pasal banyak sangat andaian-andaian tentang kedudukan Hj Mohamad Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS.

Andaian ini sebenarnya telah wujud semasa Ustaz Nasha menjadi timbalan lagi. Golongan yang menolak Ustaz Nasha atas krisma beliau yang tak jelas mempersoalkannnya jika Tua Guru Haji ABdul Hadi meninggal dunia. Adakah mampu Ustaz Nasha memikul amanah yang besar ini?

Soalan yang sama juga berligar apabila Hj Mohamad Sabu memenangi jawatan ini.



Jawapan mudah sebenar tak payah nak difikirkan atau sengaja nak menyusuhkan sehingga wujud tulisan daripada Munir dalam Tranungkite bertajuk Mat Sabu Timbalan: Jika tiba-tiba TG Hj Hadi Tiada?
Kalau TG hj Hadi meninggal, memang Mat Sabu akan memangku Presiden, itu sifir yang mudah sehingga Muktamar Pemilihan berlangsung. Kalau AJK PAS Pusat rasa perlu dia adakan Muktamar Khas untuk menentukkan siapa Presiden, PAS boleh mengadakan dan perwakilan berhak nak kekal Mat Sabu atau nak cari orang lain dengan cadangan daripada PAS Kawasan untuk calon-calon Presiden.

Buat apa nak peningkan kepala, fokus kepada susun atur gerak kerja PAS selepas muktamar, baiki kelemahan dan perkukuhkan ikatan jamaah.

Saya semasa nak mati hujah geng-geng borak terutama di kawasan Batu sekadar bertanya, Jika Mat Sabu mati macam mana?

Mereka terdiam.... rasanya berfikirlah tu!!

No comments:

Post a Comment